Dan sungai ini...

Tadi hampir sepetang di sungai, hmm..rindu benar dengan sungai ni. Banyak benar kenangan indah dan pahit di sini. Kecil-kecil dulu di sinilah tempat bermain, juga tempat melepaskan perasaan bila di marah mak, tempat mencari rezeki, pendek kata tempat bersusah senang masa kecil dulu.

Ingatanku mula mengalir…

Balik sekolah hari tu, aku dan Siah melencong ke sini, apa lagi..mandi sungai la..siap main tarzan lagi..bergayut dengan akar pokok bunut dari atas tebing berayun dan terjun ke tengah sungai, tempat dalam lagi tu pastu berenang ke tepian..hehehe..beranikan aku?? Biasala, kalo tak berani bukan budak kampunglah namanya..

Tengah leka main air, mak menjerit dari tebing sungai, aku tengok di tangannya dah redi dengan ranting, apa lagi berbiratlah satu badan hari tu. Esoknya bila jumpa Siah kat sekolah, dia pun berbirat juga, rupanya mak aku dah repot kat mak dia..adui sian betul Siah.

Sejuk kakiku..oh sejuknya masih seperti dulu..masih mengalir lesu bagai dulu…..

Petang tu aku frust abis dengan mak aku. Aku lari ke tepi sungai menangis semahu-mahunya, ntah aku pun dah lupa apa yang membuatkan aku sungguh-sungguh hati melepaskan tangisan dan kesedihan di situ…yang nyata, batu-batu kecil, pasir dan air sungai itu telah menjadi saksi.

Ah, sungai ini..dah jadi tempat paling best pada aku untuk melepaskan kekusutan hidup…aku mengharung perlahan melawan arus..pokok ara longlai diusik bayu petang…langit mula redup.. senja mula mengintai..

“Mak, hari ni makan nasi lauk apa?”
“Takde lauk, makan dengan budu je lah!”

Mak menjawab tanpa melihat dari mana aku muncul, leka benar dia menugal jagung, aku yang masih berbaju sekolah naik ke rumah.

Ku sarung baju kurung kedah biru dan seluar trek yang bergetah dengan segala jenis getah pokok yang tak pernah tanggal itu,(memang selai tu je seluar trek aku) kelakarkan, pakai baju kurung kedah dengan seluar trek, budak dulu bukan tau berfesyen, janji ada baju, itupun baju orang bagi.

Aku ambil pisau di dapur, kain tuala yang dah berlubang di jemuran, terus berlari ke tepi sungai..aku kutip pucuk paku..

Berlari ke hilir sungai, mengharung air separuh pinggang, menuju ke pokok ara, menyelam ke bawah rakit Pok Nik, tarik keluar bubu yang tak sempat aku jenguk sejak kelmarin, alhamdulillah ada lampan sebesar tapak tangan aku, dua ekor.

hari tu merasa juga makan nasik berlaukkan ikan lampan goreng, celur pucuk paku cicah budu..

Percikan air bernyanyi mendendangkan irama tersendiri bila bergeser dengan batuan kecil …daun buluh di ulu sungai turut mengalir seiring, melekat di celah batu…terlepas..mengalir dan menyangkut ke kaki ku..terjaga dari kisah silam.

Langit mula merah..aku melangkah naik..meninggalkan sungai tercinta ini..tanpa meninggalkan kenangan dulu..kerana kenangan itu masih mengalir dan akan tetap mengalir di hatiku.

Comments

Popular posts from this blog

~Jom minum air suam~

:)

~29 Jan~