Thursday, December 29, 2011

~maaf~

maaf,

kali ini aku akan mula membiarkan sesuatu yang tidak pernah kau lakukan sewaktu dulu




aku akan mulai membiarkanmu mencari aku

mengejari aku

yang semakin hilang

dari matamu

dari hatimu

dari hidupmu




aku akan biarkan..

agar biar kau tahu

sepatutnya kau lakukan itu sejak dulu..



sejak dulu..



biar kau tahu..aku sudah berlalu..


setelah dulu kau biarkan aku sendiri..

biar kau tahu kini aku tiada lagi..

Sunday, December 18, 2011

~Jom minum air suam~

Jom jom jom
Semua orang tahu, air suam memang banyak khasiatnya, air panas juga..tapi yang kosong ok, ada orang panggil air mati, air masak, macam-macam lagi, tapi nak share sesuatu hari ini air suam sangat bagus dan....semua nak cantikkan..? nak sihatkan...? tapi susah sangat ke nak minum air suam..? memangla takde rasa, tapi kira ok la bukan tahap tak sedap lagi..ok jom tengok ni kenapa kita mesti minum air suam -->

1. Menguruskan badan
Khabar gembira buat para wanita yang tengah berdiet. Air suam tidak mengandungi kalori, gula ataupun lemak dan ini ternyata mampu mengurangkan berat badan kita.
2. Meningkatkan kesuburan
Air suam dapat menghasilkan hormon testosteron pada kaum Adam serta hormon estrogen pada kaum Hawa.
3. Melancarkan sistem pencernaan
Minum air suam dalam kuantiti lapan gelas setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.
4. Melambatkan proses pertumbuhan zat yang menyebabkan kanser
Air suam bukan saja melambatkan pertumbuhan zat penyebab kanser malah ia juga dapat membantu mencegah penyakit hati dan ginjal.
5. Perawatan kecantikan
Kekurangan pengambilan air suam menyebabkan tubuh menghadapi kesulitan untuk menyerap air, sekaligus mengakibatkan kulit kering dan berkedut.
6. Tubuh lebih segar dan sihat
Khasiat air suam bukan sekadar untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin dapat bertahan bila tidak makan beberapa hari namun tidak mungkin dapat bertahan jika tidak minum air. Ini kerana air merupakan bahagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.
7. Menyihatkan jantung
Air suam juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan penggunaan air suam.
8. Ubat kepada penyakit strok
Air suam tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Ini kerana air dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.

aha...itu kalau kita rajin minum, kalau kita kurang rajin a.k.a MALAS..? ini akibatnya tau..

Kekurangan air boleh menyebabkan toksik atau bahan buangan di dalam tubuh badan akan terkumpul. Jika hal ini berterusan akan menyebabkan penyakit batu karang.

Kekurangan air juga boleh membantutkan kecerdasan otak dan menjejaskan tumpuan anda. Perbanyakkanlah minum air kosong kerana air kosong dapat membantu mencantikkan kulit, rambut dan kuku dengan memberikan kelembapan yang secukupnya serta mengelakkan dari kekeringan.
Elakkan dari meminum air berais selepas makan kerana ais akan membekukan makanan berminyak yang dimakan oleh anda.

aha...dengar tu ye kengkawan, ini ada fakta best lagi..dengar citer ni..

Masyarakat Cina dan Jepun minum tea panas ketika bersarapan, bukannya air sejuk, mungkin inilah masanya kita perlu mengubah tabiat minum semasa makan. Kepada sesiapa yang gemar minum air sejuk, fakta ini sangat bermakna buat anda. Memanglah sesuatu yang nikmat untuk minum segelas air sejuk selepas makan. Walaubagaimanapun, air sejuk akan melikatkan minyak yang kita makan bersama hidangan. Sudah tentu ia melambatkan lagi proses pencernaan. Sekali gumpalan minyak ini bertindakbalas dengan asid di dalam perut, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Dalam masa terdekat, ia berpotensi bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Adalah penting untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.


credit to good sharing from this blog


http://kencanasari-masmerah.blogspot.com/
http://pictureoffood.blogspot.com/
http://tipskecantikan-wana.blogspot.com/
http://izzeyda-info.blogspot.com/

Saturday, December 17, 2011

Ombak Rindu..?

~.."mestilah..selagi aku ni manusia aku tak akan berhenti berharap.."~ Mail

.."Aku nak tahu kalau kau dah kahwin, barulah aku boleh berhenti berharap.." ~ Mail

.."Izzah, aku tahu kau sedih, aku tahu kau tak gembira, aku nampak..aku nampak dari mata kau.." ~ Mail (sampai part ni, airmataku akhirnya tumpah setelah puas aku tahan)

~Mail~
~Ombak Rindu~

Wednesday, December 14, 2011

~Allah Telah Menyembunyikan 6 Perkara~



Assalamualaikum wbt
Saudara saudari muslimin muslimat yang dirahmati Allah swt, doa yang ikhlas dan memohon redha Allah yang maha pemurah lagi pengasih.

Di pagi yang mulia, ceria dan indah ini saya tergerak hati mahu berkongsi sedikit ilmu yang mungkin di kalangan kita belum mengetahuinya termasuklah diri saya sendiri.

Rupanya, Alah ada menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuan kita supaya kita sama-sama mengerjakan ibadat untuk mendapat ganjaran terbaik dari Nya, dan disembunyikan juga agar kita sentiasa taat dan patuh menjalani kehidupan..

6 perkara tersebut adalah:-
* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalam semua hari.

Terima kasih banyak-banyak buat sahabat baikku Siti Norbaidura kerana telah sudi berkongsi ilmu ini melaui emel di pagi hari, insyaallah ganjaran yang baik buat sahabatku dan kumohon keredhaan Allah swt buatnya sepanjang hari ini, amin.

aku nak tengok..

uhukss aku nak tengok, nak tengok jugak..ini semua berpunca dari kawan-kawan yang dah makin ramai membuat aku teruja sangat nak tengok..kalau tak sebelum ini mana aku ada segediks ini untuk masuk panggung tengok wayang...uwaaaaaa

sejak ada hero n heroin 3 orang ni, kalau tengok movie pun sumenyer citer katun..oh noo..

tapi aku teruja sangat, kali ini aku nak tengok jugak, dan aku dah mula memujuk rayu sang hero/bodyguard/dreba/pakwe/teman sebilikku untuk temankan aku jugak (nada paksa je..) untuk tengok movie ni ha...

aku tak kira...akuu nak tengok jugak, setelah cara pertama tak dapat iaitu minta dia download so, jalan terakhir memamng kena tengok jugak, lagi pun kawan aku kata kalau tak tengok di panggung sure tak feel...alahhhh lagi la aku terpengaruh ni..uihhss




aku nak tengok sangat apa yang boleh feel sangat di sebalik kisah ni.





aku nak selami hati seorang wanita yang bernama Izzah





aku nak rasai kehangatan cinta mereka



aku mahu tahu apa kesudahannya....


andai aku di tempatmu..mampukah aku sepertimu duhai Izzah..

Monday, December 12, 2011

aku nak beli...

Sekarang aku tengah berangan, berhasrat dan berkira-kira nak beli....


tipun baru..
tapi bukan yang ini, gambar hanya sekadar hiasan untuk menyedapkan mata memandang



dulu masa baru sume ok, sayang abiz, sekarang..ala, bila dah lama mula la bosan dah berubah sayang dan cinta kan..mula la bagi alasan nak cari girlfren baru kan..so mua cari alasan ..standard practises buat laki yang suka men kayu 3 then takmo hargai binikan..so, samala kes cam handphone ni kan...(ada yang terasa ni ~_~)


Faktor aku nak beli tipun baru tu, coz tipun sekarang dah..:-
a) nak rosak
b) tak comel lagi
c) tak kiut lagi
d) dah buhsang pakai
e) dah mula wat hal bagai termasuklah bateri kong

apakah jawapan sebenar kepada soklan di atas? Sila jawab bila diarahkan sahaja.Di larang meniru, anda akan dibuang kolej.Masa menjawab hanya tingal 15 minit lagi, anda tidak dibenarkan keluar daripada dewan.Tingat pulak masa study dulu..eh, panjang kayal..!

Hmm..cuma sekarang dalam dilema nak beli yang lipat ke..


atau yang tolak sreeett...

tapi kalau yang camni kawan aku kata, cepat rosak (aku pun kata camtu jugak)


Lagi satu dilema nak beli jenama apa..
ellehhh...
tak kisah la paten apa and jenama apa, yang penting ada ongkos, lagi banyak, lagi cepat dapat beli, lagi dapat yang canggih n gedevass punyer..



makcik hado ko..?

nangis

:_:

Allah Grace

ALLAH'S PLANS

Some things are beyond planning

And Life doesn't always turn out as planned

You don't plan for a broken heart

You don't plan for an autistic child

You don't plan for spinsterhood

You don't plan for sickness

You plan to be young forever

You plan to climb the corporate ladder

You plan to be rich and powerful

You plan to be acclaimed and successful

You plan to conquer the universe

You plan to fall in love and be loved forever

You don't plan to be sad

You don't plan to be hurt

You don't plan to be broke

You don't plan to be betrayed

You don't plan to be alone in this world



You plan to be happy



You don't plan to be shattered

Sometimes if you work hard enough, you can get what you want

But most times, what you want and what you get are two different things

We, mortals, plan

But so does Allah

Sometimes, it is difficult to understand Allah's plans especially when Allah plans are not in consonance with ours

Often, when Allah sends us crisis, we turn to Allah in anger

True, we cannot choose what Allah wishes us to carry but we can carry it with courage knowing that Allah will never abandon us nor send something we cannot cope with

Sometimes, Allah breaks our spirit to save our soul

Sometimes, Allah breaks our heart to make us whole

Sometimes, Allah allows pain so we can be stronger

Sometimes, Allah sends us failure so we can be humble

Sometimes, Allah allows illness so we can take better care of ourselves

And sometimes, Allah takes everything away from us so we can learn the value of everything Allah gave us

Make plans but understand that we live by Allah's grace.

p/s : Thanks to Kak Nora with the sharing of emel.Allah will give what U gave..amin

Sunday, December 11, 2011

~xtbt last saturday~


Alahai..sejak minggu lepas lagi si kakak merengek tak puashati dengan cup cake yang Ummi buat.Bukan tak puashati kerana kurang sedap, tapi kerana tidak cukup.Al maklum sajalah berkebetulan dengan saudara mara yang datang dari jauh, menjadi hidangan minum petang tanpa disengajakan, chocolate cup cake kakak telah habis diselesaikan.


Maka dengan penuh semangat waja Ummi buktikan kasih sayang Ummi buat anak dara Ummi yang tersayang dengan menyediakannya sekali lagi.Ummi tak akan berkira tentang penat lelah Ummi asalkan anak-anak Ummi bahagia.Sekali pun terpaksa Ulang tayang eh bukan, ulang masak.. tak apa, Ummi sanggup.Terubatlah jua rajuk anak Ummi.Hati Ummi pun turut sama gembira kerana kali ini hasilnya lebih baik dari minggu lepas.


Alhamdulillah apa-apa yang kita laksanakan dengan hati yang ikhlas dan tulus, insyaallah hasilnya pasti memuaskan.Malah hasil air tangan Ummi buat anak-anak adalah seberkat-berkat makanan buat anak-anak, amin..

Apa-apa pun yang penting anak-anak Ummi merasa cup cake kegemaran dari hasil tangan Ummi sendiri..betapa seronok sungguh xtbt hari itu...!!

Wednesday, December 7, 2011

popia basah


Haduii...kenapa aku tetiba teringin sangat nak makan popia basah? kenapakah?


Haruskah aku turuti keinginanku ini? tapi apakah sebenarnya yang tersimpan di sebalik maksud keinginan @ keidaman ini? apakah aku mengidam? oh..apakah??


Masihkah harus kuteruskan hasrat untuk memakan makanan ini? sedangkan aku tidak pernah kepinginkannya...aku mengandung? 99% tidak benar..aku buang tebiat?? 35% ada benarnya..aku saja gediks nak cuba?? 220% benar..!! maka aku dikira tahap HARUS mencari untuk memakannya..

sekian.

Tuesday, December 6, 2011

Cause Brain Damage, Liver and Cause Cancer

Cause Brain Damage, Liver and Cause Cancer

1. No Breakfast
People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level. This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.

2 . Overeating
It causes harde ning of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our 20 body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.

6 . Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest.. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells..

7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.

10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain


The main causes of liver damage are:

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause.

2. Not urinating in the morning.

3 . Too much eating.

4. Skipping breakfast.

5. Consuming too much medication.

6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, and artificial sweetener.

7. Consuming unhealthy cooking oil.
As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil. Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.

8. Consuming raw (overly done) foods also add to the burden of liver.
Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store.

We should prevent this without necessarily spending more. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our bodies to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'

The top five cancer-causing foods are:


1.. Hot Dogs

Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition advises that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you can't live without hot dogs, buy those made without sodium nitrate.

2. Processed meats and Bacon

Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs, bacon, and other processed meats raise the risk of heart disease. The saturated fat in bacon also contributes to cancer.

3. Doughnuts

Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high temperatures. Doughnuts, says Adams , may be the worst food you can possibly eat to raise your risk of cancer.

4. French fries

Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then fried at high temperatures. They also contain cancer- causing acryl amides which occur during the frying process. They should be called cancer fries, not French fries, said Adams .

5. Chips, crackers, and cookies

All are usually made with white flour and sugar. Even the ones whose labels claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of trans-fats

p/s; This article is copyright from blog http://mama.chantek.blogspot thank you with your good info

10 Muharam 1433



Semalam 6 Disember2011, bersamaan 10 Muharam 1433. 10 Muharam??
Isk, macamana aku boleh terlepas dengan tarikh ni..
10 Muharam..
Sangat baik mengerjakan ibadah puasa sunat, mandi sunat, solat sunat dan ibadah yang sewaktu dengannya.
Dah la 1 Muharam hari tu nyaris terlupa, itu pun ingat sebab esoknya dapat cuti ganti, kalau tidak terlepas juga.
Aduh, aku kesal, aku terkilan dengan kelalaian diri sendiri.

Nampaklah sangat orang melayu, orang islam zaman sekarang, especially aku sudah mula lupa haribulan dalam islam.Tidak peka dengan perjalanan bulan islam..
Padahal sangat besar fadilat pada 10 Muharam ni, aku dah rugi..aku rugi..sangat-sangat rugi..kalau aku tidak leka insyaallah aku akan dapat ganjaran yang besar bila melakukan perkara-perkara berikut…

1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri2
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan
yang ridha.

4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi
tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor
gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi
pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya
keimanan.

8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu lafaz niat : 'Sahaja
aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama
50 tahun melakukannya.
lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat
kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah
sebelas kali.

12. Membaca
'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka
puasa.

14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah
Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu
kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Insya'allah..
Semoga Bermanfaat Dan Dapat Dipanjangkan Kepada Yang Lain-Lain

Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka".

Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W: "Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W: "Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura!".

Ya Allah Ya Rabbi, Ya Rahim, Ya Rahman...ampuni segala dosaku, jauhilah kelalaian ini dari berulang lagi...

Thursday, December 1, 2011

2011~2012


Alahai, sedar tak sedar dah pun 01 Disember 2011..sudah terang lagi bersuluh bermakna bakal menyambut tahun baru 2012 dalam masa sebulan lagi.


Setiap kampeni akan buat penutupan akaun, tapi rasanya orang-orang kita ni tengah pening kira akaun untuk macam-macam bagai patut dibelanjakan hadoii..letih mak.

Tapi takpelah kan..mak letih hari ini untuk anak-anak.Esok mak dah tak larat anak-anak ingatlah kat mak...ecehh anak-anak baca ke blog mak ni 20 tahun akan datang?

Apa-apa pun kena buat audit dalaman la untuk hujung tahun ni. Bukan sekadar audit dan penutupan akaun (termasuk hutang piutang) tapi yang paling penting AUDIT DALAM DIRI

Bukan apa, nanti hujung bulan disember, berangan lagi nak pasang azam baru yang gedevass habis, tapi pernah ke audit balik pada hujung tahun tu, capai ke tidak.

Aha..asyik pasang azam tapi kalau tak capai takde makna ye...Cik DiDi..tolong jangan berangan lebih.


Hmm...kesimpulannya, aku kena muhasabah, jarang orang nak audit tanggungjawab, ibadah dan amalan pada setiap tahun kan?? ( bajet Ustazah la plak)