Kerana kita di dalam takdirNya…

Petang itu cerah..langit kembali memberi sinar setelah hampir setengah hari hujan..daun-daun masih basah, sisa air hujan masih mengalir perlahan tumpang lalu di tepi jalan tar yang sempit..mengalir masuk ke dalam pagar..mengasak ke arahku.. sengaja kubiarkan kaki dilanggar rembesan air di bawah rumput itu…

Duduk termenung jauh di atas batang kelapa yang ditebang sebulan lalu, tergolek di belakang dapur..disebelah ku ada dua tiga batang serai yang baru dicabut..masih berserabut dengan akar dan daun yang panjang dan tajam sisinya..sengaja tak dipotong..biarlah dia.

“Wei…kat sini kau rupanya, puas aku panggil..pintu tak kunci, ingat ada orang..ish..”

Nyaring suara itu, aku dongak perlahan dalam separuh sedar, siapala yg mengacau lamunan sedihku ini..Siah!

Wei…kau dari mana? Bila kau balik? Lamanya kita tak jumpa, aku selalu cari kau!

Banyak soalan yang aku tanya, sampai satu pun tak mampu dijawab Siah. Petang itu kami berbual lama, banyak perkara yang telah tertinggal untuk diceritakan semula setelah berbelas tahun terpisah…

Banyak cerita suka dukanya..begitu juga kisahku yang amat getir untuk dilalui..kami simpulkan itu adalah perjalanan kehidupan..suatu ujian bagi seorang insan.

Yang membuatkan aku mengalirkan airmata bukanlah kisah sedih yang dia dan aku alami selama berbelas tahun melalui kehidupan yang berbeza, tapi kata-katanya...

Cinta adalah anugerah dan rezeki…

Kalimah indah itu terkeluar dari mulutnya bila mendengar cerita pahit yang telah kuluahkan..dia masih senyum....

“Kau jangan anggap kau akan memiliki seseorang buat selamanya..sedangkan dunia ini pun pinjaman..kau patut mengerti…semuanya dipinjamkan sementara untuk kau..”

“Kau anggap sajalah itu satu anugerah yang diberikan kau sekejap sahaja..kau diberi rezeki sedikit saja untuk merasai nikmat cinta darinya..dan bila sudah tiada..bermakna dah bukan rezeki kau lagi…”

Airmataku mengalir laju..di saat penyudah katanya itu..aku cuba renungkan matanya..yang juga melalui kisah pahit sepertiku..malah lebih pahit lagi…tapi akhirnya aku tewas..tertunduk sambil ku titiskan habis airmata itu..jatuh menitik ke lengan..

Dia genggam tanganku..”Maafkan aku kalau aku membuat kau sedih…aku yakin kau akan kuat bila kau mampu meredhai apa yang berlaku…bila Allah swt memberikan kita satu ujian, kita kena terima dan redha..barulah kita akan dapat kembali keredhaanNya…”

Kawan, terima kasih di atas semangatmu yang kuat, aku jadi malu..kenapa aku mesti tewas dengan ujian ini..

“kau nak buat apa dengan serai ni?”
“Dah nak berbuka dah ni..aku nak minta daun pandan sikit..nak buat kuih butir nangka..”
“Ada..nanti jap aku potong kau nak banyak mana? Nanti aku ambil..”
“Dua tiga helai cukupla..”

Pantas Siah mematikan situasi sedih di petang itu..aku mengesat sisa airmata yang berbaki di pipi, mencapai parang di tepi kolah, mencantas daun serumpun pandandi belakang rumah, menghulurkan padanya..

Dia senyum..aku senyum..
”Maafkan aku kalau aku menyusahkan kau..”
“Taklah..aku doakan kau bahagia semula..jaga anak kau baik-baik..jangan fikir sangat..bulan posa ni, kau banyakkan berdoa..lagipun kau masih dalam pantang..nanti kau sakit..kau lawa apa..kehkehkeh..”

“Woi..ke situ plak kau..kekkeke..kau kawan aku paling baik..”
“Tapi kau kawan aku paling jahat..” pantas dia potong pujian aku, berkerut dahi ku..

“Dulu kau selalu amik roba(pemadam) aku dalam kelas, kau jahat, kau patahkan kalam(pensel) aku bila kau nampak kalam aku lebih tajam dari kau punya..”

Ketawa kami pecah…hahahhahah aku tak sangka dia ingat lagi kisah kami di bangku sekolah. Dulu aku memang nakal, selalu buat kacau..kami selalu gaduh..tapi petang baik semula..bdan kami akan sama-sama pergi mengaji di madrasah..aku masih ingat itu semua.

Dia berjalan di depan, mengenggam daun pandan di tangan kirinya, aku mengekori hingga ke pinta pagar..dia berpaling memberikan salam..aku paham bermakna aku perlu menghantarnya sampai ke situ saja.

Aku masih berdiri memerhatikannya..hingga kelibatnya hilang di hujung selekoh..

Aku masih terdengar kalimahnya…hingga kini…

Cinta adalah anugerah dan rezeki…….

Kalau ada rezeki aku..maka adalah..kalau sudah tiada dan cukup setakat itu…maka tiadalah..
aku harus belajar menerima..kerana aku berada di dalam takdirNya.

Airmataku mengalir lagi...

Comments

Popular posts from this blog

~Jom minum air suam~

:)

~29 Jan~