Drama di luar drama

Malam tadi aku sempat tengok drama Sebelum Sejadah Terbentang, lebih kurang gitula tajuknya.

Hatiku tersentuh dengan drama yang pendek tapi berkesan. Congratulation la buat pengarah dan penerbit serta pelakonnya coz boleh membuatkan penonton berfikir jauh dan berasa hati.

Seorang kanak-kanak yang sangat mengasihi dan mentaati ibunya, menjalani kehidupan yang penuh jujur dan taat pada Allah swt sepertimana didikan dan pesan ibu sebelum meninggalkan dia buat selamanya.

Kesucian dan kebersihan hati seorang kanak-kanak mampu mengubah kehidupan seorang lelaki dewasa yang dipanggil paksu olehnya, yang telah berpuluh tahun menjalani kehidupan penuh sosial, hanya dalam masa 3 hari.

Itulah realiti sebenar di luar. Tapi drama itu diselitkan dengan bunga-bunga bahasa dan gaya persembahan yang ringkas dan bersahaja.

Hakikatnya, drama di luar drama, perkara itu boleh jadi satu kemungkinan, boleh jadi satu kepastian dan kita tidak tahu apakah ending seperti mana drama dalam tv?

Yang pasti, diri mula bermuhasabah dan berbicara sendiri, dalam masa yang terdekat ini, bila diri sudah kembali kepada Illahi, anak-anak kecil terpelihara, terselamat, dan biarlah ada seseorang yang mengasihi dan membimbing mereka menjadi soleh dan solehah..dan mohon Allah swt mempertemukan kami kembali di tempatNya yang terbaik.

Kalau diizinkan, aku mohon sedikit waktu lagi untuk mempunyai kehidupan bersama mereka. Semoga aku mendapat keizinan dan keredhaan Mu Ya Rahim.

Comments

Popular posts from this blog

~Jom minum air suam~

:)

~29 Jan~