Selamat Hari Lahir Anak Ummi...

Hari ini 29.01.2010 genaplah umur Haifa Darwisyah 6 tahun. Dah besar anak Ummi..dalam suka duka mengharungi hidup bersama. Sejak lahir 6 tahun yang lalu, Wisya membesar sempurna seperti baby dan kanak-kanak lain.

Masa kecil dulu kami panggil dia adik, setelah mengandungkan adik Hafiz, dia mula membahasakan dirinya Kakak.

Sejak lahir lagi kakak sangat aktif dan cergas, sangat ceria dan menghiburkan hati Ummi & Aboh.Kakak seorang baby yang sangat baik, tidak banyak kerenah dan tidak menyusahkan Ummi.Kakak senang di bawa ke mana saja. Kakak tidak tidur di buai, ke mana saja pergi, kakak tiada masalah bila mahu tidur.

Kakak juga memiliki antibodi yang kuat, kakak jarang sakit dan tidak mudah mendapat jangkitan.Kakak dulu tembam dan montel, badannya pejal dan kuat berdiri sejak umurnya 5 bulan.Umur 7 bulan dah mula merangkak, 8 bulan dah mula belajar berdiri dan berpegang. Ummi suka ambil gambar kakak.Ummi letak kakak kat mana-mana tempat untuk berpegang, pastu ambil gambar.seronok Ummi masa tu.

Umur kakak 10 bulan dah mula duduk dan belajar bertatih.tapi sentiasa jatuh.kakak kuat semangat, bila jatuh dia tak serik untuk bangun dah bertatih kembali. Bila naik walker, kakak jalan laju-laju, banyak kali juga terbalik walker.kakak suka sepahkan bajunya yang Ummi susun dalam rak yang separas tinggi walkernya.pastu bila Ummi nampak kakak lari-lari keliling rumah bawa lari baju-baju yang disepahkannya. Ummi akan kejar kakak sampai dapat.


kulit Kakak dulu gelap sikit, rambut masa lahir lebat sangat, lepas dicukur, rambutnya naik sikit, ada la dua tiga urat berdiri kat tengah.Masa tu muka kakak banyak ikut muka Ummi. Dahi kakak timbul sikit, orang tua kata dahi penuh, otaknya cerdik.Kakak suka senyum pada sesiapa yang mengagahnya, mulut manisla katakan.

Umur kakak 11 bula kakak dah mula boleh berjalan 2,3 langkah. Ummi selalu pegang tangan kakak, pastu lepaskan dan iarkan kakak kejar Ummi, untuk latihkan kakak berjalan.kakak akan berjalan sambil senyum-senyum dan bising-bising.Ummi masih ingta semua itu.


Kakak sangat manja dengan Ummi, kakak tak mahu berenggang langsung dengan Ummi.Masa umur kakak setahun setengah, kakak dah mula bercakap, panggilan pertama kakak mmii..gembiranya Ummi mendengar kakak dah mula panggil Ummi. Kakak cepat bercakap dan ikut apa yang orang cakap.

Masa tu kakak dah ikut Ummi balik semenanjung. kakak terpaksa berpisah dengan Ummi dan aboh masa tu, kesian kakak..masih terlalu kecil untuk memahami maslah dan dugaan yang Ummi hadapi. Tapi kakak seorang anak yang kuat dan tabah.Kakak cekal menghadapinya bersama Ummi.Maafkan Ummi nak, kakak tidak sepatutnya menghadapi itu semua.Kakak di kampung dan Ummi berulang balik pada hujung minggu, nasib baiklah cuma beberapa bulan sahaja kita terpisah.Tapi itulah saat yang paling getir dalam hidup kita berdua.


Masa kakak 2 tahun kakak semakin bijak dan petah.Kakak dah mula pandai bergaya, bila terjumpa bedak dan gincu Ummi, habis la dikerjakan.Kakak sudah mula belajar berdikari, mahu pakai baju sendiri, mahu sikat rambut sendiri dan mahu bermekap sendiri.kakak sudah pandai menyesuaikan diri walau berada di mana saja.


Semasa kakak meningkat umur 3 tahun makin petah, makin bijak dan sudah pandai berbual-bual dan bercerita dengan Ummi. Kakaklah teman setia Ummi walau di mana saja berada.Kakak dah pandai jaga Ummi bila Ummi sakit. Semasa Ummi demam, Kakak suapkan ubat untuk Ummi, kakak selimutkan Ummi dan kakak akan peluk Ummi kuat-kuat sambil nangis.Bila Ummi demam, Kakak akan tadah tangan berdoa minta Ummi cepat sembuh, sambil nangis dan tadah tangan kakak akan berdoa kuat-kuat di sebelah Ummi. ummi juga akan menangis bila lihat kakak merayu-rayu minta doa untuk Ummi.Kakak anak yang terbaik buat Ummi.


Masa kakak masuk 4 tahun, kakak dah mula pergi sekolah Tadika bersama moklong. Kakak rajin ke sekolah setiap hari, tapi moklong bagitahu, kakak tak mahu belajar, kakak akan duduk dengan moklong kat depan dan ikut mengajar sama dengan moklong, pastu kakak main je dan buat jadual kakak sendiri. Kakak juga akan sibuk di dapur tolong pembantu tadika siapkan makanan.


Masa ni kakak menerima kehadiran adik Hafiz dalam hidup kita bersama. Kakak sangat sayangkan adik, setiap masa kakak berebut dengan Ummi mahu menjaga adik. Kadang-kadang membuatkan Ummi geram, terpaksa marah dan cubit kakak.Maafkan Ummi, sayang mungkin semenjak itu, kakak terpaksa berkorban untuk berkongsi kasih dengan adik Hafiz dan jangan terasa kakak tidak disayangi Ummi, Ummi tetap sayang dan kasihkan kakak, tetapi perlu membahagikan kasih untuk adik.Ummi sayangkan semua anak Ummi, tiada beza,tiada kurang atau lebih, semuanya sama untuk anak Ummi.


Seterusnya kakak menerima adik yang kedua semasa kakak berumur 5 tahun, adik Danish. Kakak tidak sunyi lagi.Kakak sangat rajin menjaga adik danish, rajin mengusik pun ada juga. Setiap hari kakak ada kawan untuk bermain dan bergaduh di rumah. Adik Hafiz dan baby Danish kini jadi teman setia kakak di mana-mana. Adik Hafiz juga sangat menyayangi kakak. adik tak boleh berpisah lama dengan kakak. Bila tidur tanpa kakak di sebelah, adik akan terjaga di waktu malam dan menangis mencari kakak.Bila kakak dimarahi Ummi, adik orang pertama yang akan sedih dan menangis.Bila adik menangis tiada siapa yang boleh pujuk melainkan pelukan kakak yang akan menyejukkan hati adik.Kuatnya kasih sayang adik buat kakak.Kakak bertuah memiliki adik seperti adik Hafiz dan baby Danish.

Selama usia kakak untuk menginjak kepada umur 6 tahun hari ini, banyak peristiwa yang mewarnai hidup kakak. banyak pahit manisnya, banyak suka dukanya.

Doa dan harapan Ummi agar kakak akan menjadi anak yang baik, insan yang berguna dan bermanfaat buat insan lain dan Ummi akan berusaha sedaya upaya Ummi membahagiakan kakak. Maafkan Ummi andai selama ini tidak dapat menjadi ibu yang terbaik buat kakak, Ummi sentiasa mencuba sedaya upaya, adakalaya Ummi tewas juga dengan halangan yang tidak mampu dielakkan, maafkan Ummi sayang.

Kakak, Ummi terlalu sayangkan Kakak, lebih dari segalanya, lebih dari diri Ummi sendiri.Ummi sentiasa berdoa kakak menjadi anak yang solehah, yang mendoakan Ummi kembali bila Ummi telah tiada nanti.

Selamat Hari Lahir Anakku, Haifa Darwisyah

Comments

Post a Comment

respon..

Popular posts from this blog

~Jom minum air suam~

:)

~29 Jan~