.:MUSIM:.

Sekarang ni musim apa ya?

For sure our first thing to be thinking of answer is musim buah apa..
Musim ni ada banyak musim, macam-macam musim..musim budak-budak sakit pun ye, maklumlah jerebu dan panas hujan tak menentu, musim durian yang tak berapa nak jadi, musim kenduri kendara sana sini maklumlah nak kejar puasa takut tak sempat nak makan besar.

Yang pasti dan nampak ketara musim ganti puasa, dah mula kejar masa dah...takut tak sempat, memang eloklah tu, bulan ini pun bulan yang sangat afdal untuk puasa sunat dan puasa ganti..alhamdulillah nasib baik aku dah habiskan masa syawal tahun lalu.

Apa yang penting sekarang, musim audit semula (re-audit) kita punya amalan semula sebelum buat presentation sebenar di depan pengurusan tertinggi kita..bukan CEO di dunia kita jer..tapi pencipta segala yang tercipta..

Semakan Audit setiap tahun sekurang-kurangnya, atau lebih baik sebulan sekali, baik juga seminggu sekali dan lagi baik sehari sekali. Audit dalaman dan luaran..rasanya luaran tu dah ramai yang buat, tapi audit dalaman ni tak seberapa.

Audit dalaman ini, menilai sendiri diri kita, hidup kita, amalan kita, sumbangan kita kepada "alam dan manusia" dan segabainya..

Audit dalaman perkara yang tidak sukar, tapi jarang kita lakukan..bukan apa adakalanya pertembungan dengan ego sendiri..padahal bukan susah pun untuk pejam mata beberapa ketika berkhalwat dengan alam yang sunyi dan renung kembali..segala-galanya.

Ibarat kita menghadapi result exam, lulus atau tidak..agak-agak berapa pemarkahan yang bakal dapat, kalau gagal, apa punca gagal, apa yang harus diperbaiki dan perbetulkan, apa usaha untuk tidak gagal,macamana nak lulus dan berjaya untuk present markah A++.

Nak present bukan sebarang boss, hmm...takut?? memanglah bila baca hukuman-hukuman yang bakal diterima, amat mengerikan..tapi kenapa masih berani dengan kesilapan yang memang confirm hukumannya? yakni hukuman di alam kubur..di titian sirat..di al-mizan..di Padang..dan seterusnya di,..nauzubillah.

Audit dalaman sebaiknya seingkali di amalkan..bukan apa, menzahirkan siapa kita sebenar untuk diri sendiri.Mudah sekali kita audit orang lain tapi jarang benar diri sendiri..sedangkan itulah yang terbaik, baru kita kenal siapa kita. Melepasi segala ujian dunia memang tidak semudah yang kita fikirkan,apatah lagi ujian ke akhirat tapi bila buat semakan audit, ujian itulah penilaian untuk diberi markah buat kita.

Rewardnya mungkin kita tidak sedar bila kita akan dapat, memang ada di dunia cuma kita tidak perasan, yang memang confirm di akhirat reward tetap dapat seperti janji Allah swt sekalipun sebesar zarah.

Bermula dari sekarang auditlah diri sendiri, setiap masa buatlah semakan,kerana itu yang terbaik.

Menghitung diri sendiri
sebelum tiba hari perhitungan.

Comments

  1. sama-sama la kita tambah segala yg kurang.. dan baiki mana yg kurang molek... amin..:)zura..

    ReplyDelete

Post a Comment

respon..

Popular posts from this blog

~Jom minum air suam~

:)

~29 Jan~