..dugaan sementara..

Hidup ini sukar diramal. Kalau dah nama pun hidup ini satu ujian. Bermakna ujian itu pun sukar diramal. Bila, di mana, ia datang, ia pergi. Bersedia..itu sajalah kita ni sebagai manusia, kena bersiap sedia. Kekuatan..kalau kita tak cukup kuat, kita bersedia pun kita sukar juga untuk menghadapinya.

Bersedia untuk sesuatu yang senang pun boleh jadi sukar, bersedia untuk perkara susah lagi lah sukar. Dugaan dan ujian ni, datang tak kira masa, kita bukan boleh jangka. Kecuali memang kita yang cari pasal untuk perkara itu jadi. Contohnya mak kata jangan main hujan nanti demam, kita mandi hujan dengan seronoknya, esoknya tak demam itu nikmat terbaik yang alhamdulillah kemungkinan sebab tak jadi tapi kalau demam, kita kena bersedia sebab kita boleh jangka.

Kalau tak boleh jangka? itulah kena bersedia dan kena kuat hadapinya.

Tapi setiap ujian yang menimpa akan membuatkan seseorang jadi berani, akhirnya dia akan jadi lali. Bila dah lali dah bukan satu masalah dah bukan satu ujian besar buatnya.

tapi nak hadapi era yang akan jadi lali tu, bukan mudah.

Contoh sekarang macam "mangsa-mangsa perpindahan" dari era senang kepada era susah dan jauh nilah..

Bukan hidup ni sentiasa nak senang, bukan itu juga maksudnya tapi sudah elok dengan bajet timing, cost dan kerja, Tiba-tiba pula di pindahkan agar jadi susah..memang susahlah jawabnya.

Orang kata jangan fikir susah, fikir je senang, tapi dah memang realitinya susah, nak cakap apa lagi.

Orang kata dah susah sangat kalau makan gaji, jadi kuli orang, jadi boss sendiri. tapi bila jumpa segala makhluk-makhluk boss ini, sama juga, macam-macam juga bunyinya, bukan juga mereka tu semua senang juga.

Kesimpulannya, dah kalau namanya kita ni manusia, kat mana-mana pun memang kena hadapi juga, dah namanya hidup ini penuh dugaan. "Manusia tidak akan dibiarkan berjalan di bumi Allah ini tanpa di uji"..ayat yang boleh di renung yang boleh insafkan diri hakikat rasa takut pada keadaan bila di dalam ujian.

Comments

Popular posts from this blog

~Jom minum air suam~

:)

~29 Jan~