Tuesday, August 7, 2012

hidup ini pilihan

Bila kita mengenali sesuatu yang baik,

Kita mampu menilai kebaikan dan akan sentiasa ingat.

Bila kita mengenali sesuatu yang tidak baik,

Kita mampu mempelajarinya untuk dielakkan dan kita lupakan.



Sebab itulah orang yang baik, bila dia ada akan dihargai bila dia tiada akan dirindui, tapi orang yang tidak baik akan dijauhi dan dilupai, dan bila dia tiada, tetap diingati, tapi teringat sesuatu yang tidak baik untuk dipelajari.

Hidup ini pilihan, semua mahu yang terbaik, terpulang mahu pilih yang mana satu, Cuma ada 2, kita sendiri yang pilih, kita mampu mengubahnya.

kalau telah berusaha dan cuba buat yang terbaik, bertawakkal sahaja dan bersabarlah dengan hasilnya. Kita ini cuma hamba, yang mampu cuba dan mencuba.

Orang kata "what you give you get back" tidak kira sama ada dalam bentuk material atau moral. Sekalipun ungkapan yang merubah sesuatu.

ramai orang hanya mahu menerima tetapi tidak mahu memberi, itulah silapnya, sebenarnya bila kita banyak memberi, kita akan lebih banyak menerima.

setengah orang tidak mahu rendahkan hati untuk memberi, dia lupa, dia tidak pun akan tinggi malah dialah orang yang lebih rendah..tapi sayang..orang yang berbuat silap, kalau ia sedar, ia selamat, tetapi kalau ia tidak mahu sedar, itulah kesilapan dia yang paling besar.

Allahua'lam, semoga kita bukan berada dalam golongan tersebut.

No comments:

Post a Comment

respon..